// you’re reading...

Algemeen

Rationeel denken over email marketing

| Deel

We meten wat af in de emailmarketing wereld. Maar veel marketeers trekken wat email ratio´s betreft nog weleens de foute conclusies. In dit artikel staan de bekendste ratio´s op een rij.

Benchmarks

Op internet staan er veel cases en rapportages. Hecht daar niet teveel waarde aan. Voer benchmarks uit naar jouw eigen resultaten. Bepaal voor iedere metriek een basispunt en volg over langere tijd gelijksoortige campagnes.

Open Ratio’s

Veel marketeers leggen de nadruk op de open ratio. Helaas vaak op een verkeerde manier. Open ratio zegt niets over het aantal mensen dat een email opent of leest. De metriek geeft een indicatie van het aantal keer dat een tracking image binnen een HTML email werd gerendeerd. Om die reden is de open ratio onbetrouwbaar: afbeeldingen staan standaard vaak uit, preview schermen worden ook als ‘open’ gerekend en mobiele apparaten kunnen vaak standaard alleen de tekstversie van een email laten zien. Wat moet je dan doen met de open ratio?

Wanneer je maand na maand een open ratio had van 25%, maar het ineens naar beneden ziet storten naar 5%, dan kan het zijn dat je het label “spammer” hebt gekregen. Neem dan contact op met je provider en met de ISP’s. Open ratio’s zijn ook op de korte termijn handig: ze geven data waar je direct iets mee kunt doen terwijl je split tests uitvoert.

Click-Throughs

Wordt een click geregistreerd, dan heeft iemand de interactie gezocht met een link. De click-through ratio is de ratio van unieke clicks dat staat tot het aantal ontvangen emails, of tot het aantal geregistreerde ‘opens.’ Maar bedenk nog eens hoe moeilijk het is om het aantal geopende emails te meten.

Volg je CTR over een langere periode en kijk naar de rapportages om precies te zien welke links er voor clicks hebben gezorgd. Dit laat je weten welke content jouw lezers interessant vonden en wat bij hun een respons heeft veroorzaakt. Richt je niet alleen op links vanuit afbeeldingen, maar ook vanuit tekst. Dat wordt namelijk ook in HTML gerendeerd wanneer het laden van afbeeldingen uit staat. Wil je click-throughs? Geef je lezers dan waardevolle informatie en maak een goede call-to-action.

Respons of Conversie Ratio

Je hebt doelen nodig. Houdt deze doelen en de doelen van jouw lezers in gedachten wanneer je een call-to-action ontwerpt. Respons ratio toont het percentage subscribers die hebben gedaan wat je van hen wilde nadat zij jouw nieuwsbrief content ontvingen. Dat kunnen de gebruikers zijn die om meer informatie vroegen, die een coupon hebben geprint, of die een white paper hebben gedownload.

Maak een duidelijke call-to-action om de respons ratio te verhogen en een hoog relevante landing page wanneer je meer clicks krijgt dan calls. Wil je een specifieke reactie uitlokken? Gebruik dan niet teveel links. Leid je ontvangers niet af en maak het hen makkelijk om met jou in contact te komen.

Opt-Outs of Unsubscribes

Geef nou maar toe: nadat je de respons ratio hebt gezien, is het eerste waar je naar kijkt de opt-out ratio. Het is vaak moeilijk om te bepalen waarom een subscriber heeft besloten om de communicatie te verbreken. Overweeg om een opt-in mechanisme in te zetten waarmee subscribers in staat zijn om zelf aan te geven hoe vaak-, en wat voor soort berichten zij wensen te ontvangen.

Is je opt-out ratio hoog? Kijk dan naar je doelgroep en naar de informatie die je stuurt. Onthoud dat content nuttig en relevant moet zijn en rekening moet houden met jouw doelen, als ook met de doelen van de ontvangers.

 

Wij doen ons best om jou met MailBlog van
het meest boeiende emailmarketing nieuws te voorzien;
ook op Facebook en Twitter !

REAGEER

 

Bron: mediapost

Reacties

Geen Reacties voor “Rationeel denken over email marketing”

Plaats een reactie

Volg ons!

Twitter

Categorieën

css.php