// you’re reading...

Algemeen

Subscribers zijn geen robots

| Deel

Digitale marketeers zien hun publiek als robots. Ieder emailadres bestaat uit nummers, letters en database-velden dus je gebruikt segmenten, steekproeven, cellen en clusters. Achter elk van deze adressen zit een mens: dat weet je, maar daar sta je bij het maken van emaildesigns en emailsystemen zelden bij stil!

Denk aan de skills van de ontvanger!

Het feit dat jij dit leest laat zien dat jij je redelijk weet te redden in de online wereld. Je weet de links te vinden, je weet welke knoppen je moet gebruiken en je weet hoe je ze aan kunt klikken. Het kijken naar de gemiddelde emailgebruiker werkt dan ontnuchterend. We maken onterecht aannames over het gedrag en de kennis bij het gros van de emailontvangers. Kijk bijvoorbeeld eens naar de in-, en uitschrijfprocedures…

Er wordt terecht op gelet dat deze processen goed werken. In de zin van dat het systeem emailadressen toevoegt, of wegdrukt. En dan? Begrijpt de gebruiker wat hij of zij moet doen? Is het helder dat DAAR mijn emailadres moet worden ingevuld, dat DIT boxje moet worden aangetikt en dat DEZE knop moet worden ingedrukt om jouw emails te ontvangen?

Welke term wordt er gebruikt om de inschrijving definitief te maken: “meld aan”, “verzend”, “registreer”, of iets anders? Dat is van belang!

Focus je vóóral op de vaardigheid van gebruikers wanneer jij je richt op mobiele apparaten en / of touchscreens. Er zijn ervaren smartphone bezitters mét duimen van staal en er zijn smartphone bezitters zónder.. Veel mensen prikken gewoon wat tot zij de juiste link activeren. Vingertoppen zijn niet zo precies als een cursor.

Een gebruiksvriendelijke email heeft ruimtes om de links voor mensen met dikke vingers. De link moet er voor touchscreens klikbaar uitzien: mijn vinger verandert niet van vorm wanneer ik hem over een link schuif…

Daarbij klikken mensen vaak op email-elementen die jij niet expliciet als link had neergezet (op titels en afbeeldingen bijvoorbeeld). Maak daar links van!

En zijn de groottes van je fonts ook leesbaar voor oudere generaties?

 

 

Let op je woorden!

Marketing mails gaan over communicatie. Goede communicatie vereist duidelijkheid. En dat vereist een helder taalgebruik met woorden die passen bij de taal, het begrip en de perceptie van de gebruiker. Schrijvers van gebruiksaanwijzingen hebben dat niet altijd door.

Vermijd vakjargon: check je inschrijfformulieren (biedt je ook een HTML versie aan?), voorkeurspagina’s, inschrijfbevestigingen, email footers enzovoorts.

Jij weet wat lezers moeten doen, waarom zij dat moeten doen en hoe zij dit moeten doen. Maar weten lezers dat ook?

Vraag mensen zich toe te voegen aan een email-lijst, een loyaliteitsprogramma, een nieuwsbrief, of een meldservice; en je schept verschillende verwachtingen. Die op hun beurt weer verschillend reflecteren op wat ontvangers met jouw mailingen gaan doen. De woorden die je gebruikt hebben bij de ontvanger een bepaalde betekenis. Dat geldt voor calls-to-action in het bijzonder: er bestaat een verschil tussen “lees meer”, “blijf op de hoogte” en “ontdek hoeveel je kunt besparen.”

Denk context!

We zien de inbox als een arena: je moet vechten om aandacht.. alsof de lezer de vijand is en wij onze emails daar al schietend in moeten laten parachuteren. Dat scenario past niet bij mensen die zich daar vrijwillig voor hebben ingeschreven.

Hebben zij zich niet ingeschreven omdat zij deze ‘promoties’, ‘advertenties’, of ‘pitches’ als service zien? Misschien moet je de toon waarop jij je boodschap brengt aan gaan passen.

 

Zet je trots aan de kant!

Een van de velen voordelen van moderne digitale marketing is de schat aan technische hulpmiddelen die er aan ons beschikbaar worden gesteld. Met het juiste gereedschap ontleed je zoals een bioloog het gedrag en de persoonlijkheid van een ontvanger. Deze technologische trots kan overslaan op de onderwerpen van deze automatische analyses…


“Je hebt zojuist op onze website naar diamanten ringen gezocht…hier heb je een coupon voor…”

Klinkt dat niet meer Big Brother dan:

“Interesse in verlovingsringen…hier heb je een coupon voor…?”

Hoe dat ook zij, het advies luid: de suggestie is prima, maar breng het vanuit een ander perspectief.
Denk aan je publiek! We zijn allemaal mensen.

 

Hoe zijn jouw social skills als emailmarketeer?
Reageer op ons blog!

 

Bron: Smartinsights.com
Images courtesy of Franz Steiner

Reacties

Geen Reacties voor “Subscribers zijn geen robots”

Plaats een reactie

Volg ons!

Twitter

Categorieën

css.php